Bård Eker - Norges Branson

Bård Eker - Norges Branson
Designern och entreprenören Bård Eker beskrivs av Christian von Koenigsegg som en norsk Richard Branson. Nu kan han bli storägare i svenska Saab. Bård Eker föddes 1961 och är bosatt i norska Fredrikstad, där hans bolag Eker Group har sitt säte. Företaget grundades 1989 och ägnar sig åt design i olika former. Förutom att Bård Eker är störste ägare i Koenigsegg äger han bland annat den norska båttillverkaren Hydrolift samt Bård Eker Industrial Design.

Enligt norska Dagens
Næringsliv är det delägda bolaget Projectiondesign det mest lönsamma i sfären. Under 2007 bidrog Ekers andel av bolaget med en vinst på drygt 40 miljoner svenska kronor. Samma år kostade hans Koenigsegg-innehav honom dryga 30 miljoner svenska kronor. Även Hydrolift har dragits med problem, inte minst efter en brand 2005.

"Nu är det Projectiondesign som tjänar pengar och moderbolaget som investerar. För fem år sedan var det tvärt om", sa Bård Eker till Dagens Næringsliv för ett knappt år sedan.

Bård Eker bekostar också en båtbesättning med namnet Spirit of Norway, som gjort mångmiljonförluster. Norrmannen har själv vunnit ett världsmästerskap i båtsporten Offshore klass 1.

På senare tid har han uttalat sig i norsk press om fördelarna med miljövänliga bilar, samt att problemen för de stora bilbolagen skapar nya möjligheter för mindre spelare.

"Det bästa som kan hända är om de stora pojkarna går i konkurs", sa han till Dagens Næringsliv tidigare i år.

I en intervju med norska E24 sticker han ut hakan ännu mer:

"I dag finns inget som sköts mindre effektivt än en bilfabrik. Saab har 1.200 ingenjörer. När du frågar chefen varför de är så många, är svaret att står i bilindustrins lärobok att det bör vara minst 600 stycken. Vi är tio man som utvecklar världens snabbaste bil", sa han i maj.

Bård Eker har varit störste ägare i svenska Koenigsegg sedan slutet av 2005. Dagens Industris bilexpert Håkan Matson träffade Bård Eker på bilmässan i Genève 2006, strax efter att norrmannen köpt in sig i den svenska superbilstillverkaren. Bård Eker visste då inte hur stor andel av han ägde.

"Nej! Jag bryr mig inte om det. Vet du själv hur mycket du har på banken just nu?", svarade han då och tillade sedan att det inte fanns några gränser för hur mycket pengar han var beredd att pumpa in i förlustbolaget Koenigsegg.

Bård Eker räknade 2006 med att det skulle ta fem år att få Koenigsegg lönsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.