Lite om Anna Ho




Anna Ho föddes i Peking 1969. Hon gick York University mellan 1988 och 1991 där hon fick en fil kand i nationalekonomi. Anna är en Chartered Financial Analyst. Hon började sin karriär som analytiker med Swiss Bank Corp 1993 och flyttade till Carlson IM (uppköpt av DnBNOR AM) 1995, där hon var en analytiker i två år innan hon flyttade till fondförvaltningen 1997. Hon förvaltar närvarande Nestor Fjärran Östern fond där hon beskriver sin investeringsstil som tematiska uppifrån och ned tillsammans med botten upp, tillväxtorienterad. Hon sköter också Carlson China Micro Cap fond där fokus ligger på företag med Börsvärde mindre då USD500mn. Utanför fondförvaltning, listar Anna upp yoga, simning och Rullskridskoåkning som hennes främsta intressen.


Anna Ho besökte Stockholm

2009-11-06


Den högt rankade fondförvaltaren Anna Ho är på besök i Stockholm. Till vardags förvaltar hon Carlsons fonder Asian Small Cap och China Micro Cap från Hongkong.


– De senaste fem åren har tillväxten inte varit lika påtaglig och synlig i Shanghai och Beijing. Men åker du till några av de andra provinshuvudstäderna ser du hur allt växer, säger Anna Ho.


– Det är därför som Kina inte bara är en marknad – det är som många, många marknader som poppar upp en efter en. Och de går inte i samma takt, säger hon och förklarar att just detta gör Kina så intressant när det gäller att hitta bra placeringar.


- Därför finns det alltid nya affärsmöjligheter när marknad efter marknad mognar. Och det är därför som stockpicking är det rätta för Kinafonder.


Anna Ho pratar snabbt och intensivt. Hon berättar målande om hur hon själv, gång på gång, blir överraskad av styrkan i den kinesiska tillväxten.


– Ta bara konsumtionen av Coca Cola. En av mina måttstockar för att mäta konsumtionen var när kineserna konsumerar en burk per person. Men när jag kollade så var vi redan uppe i fyra!


Men det är inte försäljning av västerländska varor som ger stora inkomster. Tvärtom. Nu märks tydligt en svängning mot kinesisk design och stil. Följer vi vart den trenden går så hittar vi också pengar, menar Anna Ho.

Själv bär hon en grön blus av kinesiskt snitt med pandor i mönstret under den korrekta bankdräkten.


Den växande konsumtionen är ett av de områden som hon fokuserar särskilt på i valet av placeringar. De andra områdena är infrastruktur, miljö och utbildning.

Däremot är det svårt enligt Anna Ho att hitta bra investeringar i sjukvårdssektorn trots att den är så central i kinesens privatekonomi. Sparande till egen sjukvård och pension är det som håller tillbaka mycket av konsumtionen.


Får kineserna ett fungerande sjukvårdssystem, ett pensionssystem och ett utbildningssystem som är tillgängligt för alla då kommer konsumtionen att ta fart med stor kraft.

Hon vill inte spekulera i när detta kan vara verklighet. Det finns starka krafter som upprätthåller korruption och på annat sätt agerar i eget intresse.


– Men ett rättvist system måste till. Pengar finns för investeringar om det blir ett rättvist system.


Hon har själv försökt att hitta bra investeringsmöjligheter redan nu men misslyckats.


– Jag letar men hittar inte den röda tråd som ska leda till en god affär, säger Anna Ho.


I hennes portföljer finns också delar av den kinesiska bilindustrin. Den kinesiska bilmarknaden kommer att växa kraftigt allt eftersom välståndet ökar, menar hon. Men hon är också milt skeptisk till tonen bland biltillverkarna.


– Jag minns när jag lyssnade på Geelys vd för sju-åtta år sedan. Då talade han om att det inte var svårare att göra bilar än det var att göra plastsandaler. Den bil som i Europa måste säljas för 30 000 euro menade han att man kan göra i Kina och sälja för 3 000 euro.


Uttalandet från Geely uttrycker vad många andra kinesiska företagsledare brukar säga; i alla verksamheter där det krävs mycket mankraft så är kineserna överlägsna.


- Men detta synsätt kommer kineserna att behöva förändra med tiden, tror Anna Ho.


De kinesiska biltillverkarnas intresse för Volvo och Saab förklarar hon med att det är ett sätt att köpa tid.


– Med tiden klättar vi allt högre på tillverkningsskalan. Genom att köpa ett företag där det redan finns högteknologi och inarbetat varumärke går det att komma snabbare upp för stegen. Och tid är pengar. Det är så kineserna ser på saken.


Men även affärer i Afrika lockar det kinesiska näringslivet och framför allt de statliga företagen. På den afrikanska kontinenten finns många av de råvaror som kineserna efterfrågar.


– Och det är lätt för kineser att bli accepterade i Afrika. Vi var inte delaktiga i kolonialhistorien. Och vem känner sig hotad av en liten kines?


Anna Ho är ibland drastisk i sina beskrivningar av det kinesiska affärsklimatet.


– Vi är ett grymt folk, säger hon och försöker att visa med sitt minspel hur en grym kines ser ut.


– Vi kan nästan frossa i hur det går dåligt för andra. Men bakom detta finns egentligen ett pragmatiskt sätt att se på affärer. Vi har inte tid för sympatier, vi måste gå vidare och dra nytta av förändringarna.


Och förändringar kan komma snabbt. Anna Ho menar att alla kineser har lärt av historien. Därför investerar också välbärgade kineser stora pengar i andra länder. Främst är det Australien som kan komma att bli de framtida kinesernas pensionärsparadis. Men även andra länder lockar.


– Ja, även jag har mitt lilla chalet i Schweiz. Det är min syster, som bor i Schweiz, och jag som köpt det tillsammans, säger Anna Ho.

Hon har under flera år med framgång skött Carlsson Asian Small Cap. Numera delar hon förvaltningsuppdraget med sin indiske kollega P. Krishnan.


Hon kan tala länge om jämförelser mellan Kina och Indien och menar att de båda länderna kommer att utvecklas ryckvis men troligen inte i samma takt.

Indiens satsningar på IT har gett en liten rik överklass men inte samma masskonsumtion som Kina fått genom sin tillverkningsindustri.


Därför kan tillväxten bli större i Kina just nu. Men Indien har fördelen av att vara en allt stabilare demokrati och det ger mycket goda förutsättningar för framtiden.


– Det hela handlar egentligen om att det växande välståndet i ett land ska spridas så brett och till så många som möjligt. Då får vi de bästa affärsmöjligheterna.

I en bullmarket som vi har nu är det framför allt de företag som dippat ordentligt som får en kraftig uppgång, säger hon och menar att dessa företag aldrig funnits i hennes portfölj.


– Med tiden kommer denna effekt att försvinna och då hoppas jag att de företag vi valt ska leverera en avkastning som är bättre än genomsnittet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.