Vulkanen Eyjafjallajökull

 











Vulkanutbrottet i Eyjafjallajökull på Island är egentligen inte stort. I alla fall inte hittills. Men det får ändå enorma konsekvenser på grund av all aska som vulkanen spyr ut. Att det blir så mycket aska beror på att vulkanen ligger under en glaciär, berättar Björn Lund som är seismolog vid Uppsala Universitet. Flygtrafiken i norra Europa ligger nere.

Enligt Scylla Sillayo, FN:s väderexpert, kommer flyget över stora delar av Europa att vara lamslaget hela helgen. Det beror på att askmolnet sprids söder och österut och utbrottet bara fortgår, enligt FN:s väderexpert Scylla Sillayo.

Det är alltför farligt att öppna luftrummet tidigare eftersom vulkanutbrottet fortgår och askmolnet bara sprids vidare. Man kan inte öppna luftrum förrän utbrottet helt avstannat, säger Sillayo i en SvD-intervju.

Sillayo är vetenskaplig flygtrafiksexpert vid FN:s Världsmeterologiska Organisation i Genève. Han säger att utsläppet av vulkanaska fortfarande är ”väsentligt”, särskilt på den höjd där flygplanen flyger.

Med de östliga vindarna kommer askmolnet att spridas vidare till Österrike, Schweiz, de baltiska staterna, Slovenien och mot Italien framtill midnatt inatt. Det betyder att luftrummet måste stängas, eftersom denna aska är ytterst farlig för flygtrafiken.

Sillayo säger att europeiska myndigheter hittills agerat korrekt och ansvarsfullt.

- De har gjort precis vad man ska göra. Efter att utbrotten upphört brukar man räkna med 18 timmar innan varningsflaggen sänks. Detta är ingen lätt sits, då det finns starka kommersiella intressen som trycker på. Men vi uppmanar flygbolag att inte ta några risker, säger han.

Senast denna vulkan hade utbrott 1821 och var då aktiv i 13 månader – det kan dn väl göra denna gång också?! Ingen vet. Men på den nivå som askan hamnar går jetströmmarna, och de går alltid från väster till öster (därför fliger man ca 1 timma snabbare från USA än till).


Så länge vulkanen är aktiv kommer vi att få askan i skandinavien och norra europa i olika intensitet och en del variationer.


Detta är säkert inte över på långa vägar – men vi har svårt att se detta eftersom det ställer hela samhället på huvudet.

SMHI: askmolnet stiger högt

Större delen av askmolnet stiger mycket högt upp i atmosfären, enligt Christer Persson vid SMHI.

-Det mesta hamnar på hög höjd. Min bedömning är att det egentligen inte är något stort problem för hälsa vid marken, säger han.

Fast om höga halter av stoft når marknivå innebär det en risk för hälsan, enligt Tom Bellander, docent vid institutet för miljömedicin.


-Man får hoppas att det håller sig på högre höjd så att det regnar bort. Om det skulle komma ned kan det leda till en hel del problem.

Om det blir väldigt höga partikelhalter så kommer vi alla att märka det i form av irritation i öga, näsa och svalg, säger han.


Människor med någon sjukdom i luftvägarna riskerar då att bli sämre.
-Det kan visa sig genom extra sjukhusinläggningar. Vissa människor som är riktigt sjuka kanske kan dö, säger han.

Om molnet däremot rör sig till mycket hög höjd i atmosfären kommer det inte kunna regna bort, utan kommer att sprida sig över hela jorden. Då kan det ha effekter på klimatet, och göra den redan kyligare våren ännu kallare, enligt Bellander.
















Munskydd på Island

På Island rekommenderar myndigheterna människor som befinner sig öster om vulkanen att hålla sig inomhus. Den som måste gå ut bör använda ansiktsmask, säger Sveriges ambassadör på Island till Sveriges Radio.


Även landstinget i Västerbotten rekommenderar sina medborgare att hålla sig inne - om de märker att det finns ett nedfall. Såväl sjuka som friska bör i så fall se upp med kraftig kroppsansträngning.


-Stoftet blir en extra ansträngning om man är försvagad, till exempel om man redan är hjärt- eller lungsjuk, säger Annelie Hägglund, informatör vid Västerbottens läns landsting.

Om molnet däremot rör sig till mycket hög höjd i atmosfären kommer det att sprida sig över hela jorden. Sådana utbrott kan få effekter på klimatet.

Sårbarhet

Bakom rubriker och uttalanden anas just nu en osäkerhet som gränsar till panik. Ingen vill riktigt tänka sig möjligheten av ett flygstopp som varar så pass länge. Då kommer det inte bara att handla om strandade charterresenärer och en Carl Bildt som tvingas att ta tåget till Bryssel. Då kommer det att bli bara alltför uppenbart hur beroende vi har blivit av snabba och billiga globala transporter.

Flygbolagen
Ett längre flygstopp skulle innebära konkurser för många av de europeiska hårt prövade flygbolagen. SAS är antagligen det mest akuta exemplet när de gäller de större bolagen, då man också har kapitalbehov. Vem vill stoppa in pengar i ett flygbolag som inte kan flyga?

SAS tappar miljoner på askmolnet

Vulkanutbrottet på Island står flygbolagen dyrt.

Enbart SAS räknar med att förlora flera tiotals miljoner kronor om dagen.


Redan under torsdagen fick hundratals flygningar ställas in, bara i Skandinavien. Även på fredagen ser det mörkt ut, enligt prognoserna om var askmolnet är på väg. Och flygbolagen kan nu bara hoppas på att antingen vulkanen tappar tempo eller att vindarna vänder - blir stoppet långvarigt blir det riktigt dyrt.

För SAS del beräknas intäktsbortfallet uppgå till minst tvåsiffriga miljonbelopp per dag, uppger Sture Stölen, ansvarig för investerarrelationer på SAS, för TT.

Mer precis än så vill han inte vara. Exakt hur stort bortfallet blir avgörs av spridningen av askmolnet.

– Vi omsätter normalt sett runt 100 miljoner kronor om dagen, säger Sture Stölen.


På sikt kan det även blir varsel och konkurser inom resebyråerna om läget inte förbättras. Fast till en början förtränger nog folk och utgår från att situationen går över inom några dagar och beställer semesterresor som vanligt. Men glöm inte avbokningsskyddet...

Det lär i så fall bli akuta problem för många industrier som är beroende av just-in-timetransporter från östra Asien. Ericssson kommer att få vänta på mobiltelefonerna från Taiwan. Flygplanen med H&M:s kläder och IKEA:s möbler kommer att tvingas landa i Sydeuropa, varefter varorna får fraktas med tåg och lastbil upp hit. Det kommer att bli stora luckor i grönsaks- och konservdiskarna. Och hur i hela friden ska man göra med laxen, som nu fångas i Norge, skickas ner till Kina för att filéas, och sedan fryses in för att flygas tillbaks till Europa?

Oljepriset
Med flyget stående på marken kommer efterfrågan på olja falla relativt. Alla transportalternativ drar mindre bränsle, även om de kanske inte går att köra på flygfotogen. Inte bara flyg i Europa blir stående, utan även flyg till och från Europa, så det drabbar t ex USA. Det betyder inte att oljepriset kommer falla, men i så fall inte stiga lika mycket.


En annan aspekt är om även flyg på låg höjd ställs in och med det helikoptertrafiken. Därmed upphör mycket av personaltransporterna för Nordsjöns oljeplattformar. Konsekvenserna av det kan man fundera på. Möjligt att det går att hantera med båt, men det blir antagligen motsägelsefullt dyrare, och frågan är om man hur snabbt man kan ordna kapacitet man idag inte har. Det är inte bara att trolla fram lämpliga transportfartyg, de måste finnas också.

Speciellt om man förväntar sig att effekterna är kortvariga så kommer man ju inte vidta åtgärder. Fast säg att man efter en månad ger upp och då vill börja evakuera personalen som nu är helt slutkörd. Nästa dag kan vulkanen slockna eller vinden vända, så eventuella investeringar eller hyreskontrakt kan snabbt bli onödiga helt godtyckligt.

Trafiken till och från plattformar och riggar i Nordsjön stoppade redan igår. Inte ens shuttling, dvs. helikoptertransporter inom ett oljefält är aktivt

Just-in-time
Vårt samhälle bygger på just-in-time. Massvis med varor transporteras med flyg för snabb leverans. Dit räknas t ex diverse färsk frukt och grönsaker från södra halvklotet, och efter ett tag riskerar alltså vissa produkter att försvinna från hyllorna. Mer allvarligt kan en del andra produkter drabbas, liksom försäljning. Datorer som är build-to-order i Asien kanske får leveranstider som rör sig om månader istället för dagar eller veckor, och det gäller även komponenter till avancerad tillverkning. Finns det t ex komponenter till svensk bilproduktion som rutinmässigt transporteras med flyg?

Räddningstjänst och blåljusmyndigheter
En säkerhetsmässig aspekt på vulkanaskan är om helikoptrar också blir strandade. Inga ambulanshelikoptrar, ingen sjöräddning, ingen skogsbrandsbekämpning som i Sverige sker med helikopter. Utomlands kan den ske med flyg, som redan är strandsatt.


Visst ambulansflyg med flygplan upphör dock, inklusive snabba transporter av transplantationsorgan mellan länder, vilket redan med nuvarande dygnslånga stopp kan få dödliga konsekvenser.

Finns även en del relaterad flygning, som det frivilliga skogsbrandsspaningsflyget och även en del metereologiskt flyg.


Försvarets incidentberedskap
Med strandsatt flyg upphör försvarets incidentberedskap. Vän av ordning påtalar förstås att ingen kommer kränka vårt luftrum när allt flyg är strandat. Visst är det så, men eftersom Sverige idag bara har ett begränsat antal flygbaser så kan dessa pga askan vara utslagna, medan andra delar av landet är flygbara. Det blir i så fall fritt fram för främmande makt att kränka territoriet. Pröva lär man iaf göra.

Det andra är att det blir svårt att identifiera okända fartyg. Inget flyg att skicka ut för att göra identifikationer, och i extremfallet kan man tänka sig en möjlighet för piratverksamhet liknande Arctic Sea. Gäller inte bara i Sverige.

Fakta: Flygkaosläget 2010-04-15 12:55

Omkring en fjärdedel av all flygtrafik i Europa – normalt 28 000 avgångar – ställdes in på torsdagen, enligt samordningsmyndigheten Eurocontrol. Under fredagen räknar Eurocontrol med att hälften av alla avgångar mellan Europa och USA ställs in.

Läget sent torsdag kväll:

Norge: Nåddes av vulkanaskan först, i onsdags, och har ställt in allt flyg.

Sverige: All flygtrafik – civil och militär – inställd, från sena torsdagskvällen även till och från Gotland.
Danmark: Luftrummet stängt. Gäster uteblev från drottning Margrethes 70-årsfirande.

Finland: Trafiken inställd åtminstone till klockan 15 fredag. Helsingfors-Vanda stängdes sent torsdag kväll.

Ryssland: Flyget stoppat i nordväst. Inställt besök av premiärminister Vladimir Putin.

Storbritannien: Luftrummet helt stängt. Heathrow hade under dagen tvingats ställa in 840 av 1 250 avgångar, vilket i förlängningen ska ha fått konsekvenser för 180 000 passagerare. Stängning av Gatwick, Stansted och Glasgow beräknas ha drabbat 120 000 resenärer.

Irland: Luftrummet stängt mot Europa, inte över Atlanten. Ingen Ryanair-trafik till och från Brittiska öarna, Norden och Belgien före fredag klockan 12.

Tyskland: Flygplatser i Berlin och Hamburg stängdes. Besked inför fredagen saknades ännu sent på kvällen.
Polen: Flygstopp infördes sent på torsdagskvällen i norra Polen.

Nederländerna: Luftrummet helt stängt.

Belgien: Luftrummet stängt åtminstone till fredag kväll.

Frankrike: Allt trafik till och från Paris storflygplatser och andra flygplatser i norr inställd

åtminstone till fredagsmorgonen. Air France har ställt in alla Parisavgångar fredag morgon.

Spanien: 466 inställda flyg till och från norra och västra Europa.

Island: Flygplatserna öppna.


Källor: Luftfartsmyndigheter, flygbolag och nyhetsmedier i Europa. (TT)



Met Office Satellitbilder

webcam över Vulkanen Eyjafjallajökull



Met Office Icelandic volcano eruption:


http://www.flightradar24.com/


Luftfartsverkets sajt

SMHI

Forum/askmoln

Aftonbladet TVPrognos

Nyteknik: Här följer du prognosen
för askmolnet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.