Next eleven

Next eleven (Eller N-11) Är elva länder-Bangladesh, Egypten, Indonesien, Iran, Mexiko, Nigeria, Pakistan, Filippinerna, Sydkorea, Turkiet, Och Vietnam som har Identifierats av Goldman Sachs investmentbank att ha en hög potential att bli världens största ekonomierna i vårat århundradet tillsammans med BRICS. Banken valde dessa stater, alla med lovande utsikter för investeringar och framtida tillväxt, Den 12 december 2005.

Goldman Sachs används makroekonomisk stabilitet, politiska mognad, öppenhet av handeln och investeringar, och kvaliteten på utbildningen som kriterier. N-11 papper är en uppföljning av bankens 2003 dokument om fyra nya "BRIC" ekonomier, Brasilien, Ryssland, Indien, Och Kina.

Utvecklat land

  • Sydkorea: Sedan 1960-talet har Sydkorea uppnått en otrolig rekord av tillväxt och global integration att bli en högteknologisk industrialiserat land. Fyra decennier sedan var BNP per capita är jämförbar med nivån i de fattigare länderna i Afrika och Asien. Under 2004 anslöt sig Sydkorea till biljoner dollar klubb i världens ekonomier, och för närvarande är en av världens tjugo största ekonomier. Inledningsvis gjorde ett system för nära regeringen och band näringsliv inklusive riktade kredit-och importrestriktioner, denna framgång möjlig. Regeringen främjade import av råvaror och teknologi på bekostnad av konsumtionsvaror, och uppmuntrade sparande och investeringar och konsumtion. Den asiatiska finanskrisen 1997-1998 utsatt långvariga brister i Sydkoreas utvecklingsmodell inklusive hög skuldsättningsgrad och massiva kortfristig upplåning i utlandet. BNP störtade med 6,9% under 1998, och sedan kräva tillbaka med 9% under 1999-2000. Korea antagit ett stort antal ekonomiska reformer efter krisen, inklusive ökad öppenhet för utländska investeringar och import. Tillväxten dämpades till ca 4-5% per år mellan 2003 och 2007. Med den globala ekonomiska nedgången i slutet av 2008 minskade sydkoreanska BNP-tillväxten till 2,2% under 2008 och sjönk 0,2% under 2009. Under tredje kvartalet 2009 började ekonomin återhämta sig, till stor del på grund av exportrestriktioner tillväxt, låga räntor och en expansiv finanspolitik. Den sydkoreanska ekonomin långsiktiga utmaningarna hör en snabbt åldrande befolkning, stel arbetsmarknad och overdependence om export av industrivaror att driva den ekonomiska tillväxten.

CIA-The World Factbook-Korea, South

Korea Stock Exchange, Korea

Nyligen industrialiserade land

  • Mexiko: Mexiko har en fri marknadsekonomi i biljoner dollar klass. Den innehåller en blandning av moderna och omoderna industri och jordbruk alltmer dominerad av den privata sektorn. Senaste förvaltningarna har expanderat konkurrensen i hamnar, järnvägar, telekommunikationer, el, naturgas distribution och flygplatser. Inkomsten per capita är ungefär en tredjedel av USA: s, inkomstfördelning fortfarande är mycket ojämlik. Handeln med USA och Kanada har nästan tredubblats sedan genomförandet av Nafta 1994. Mexiko har frihandelsavtal med över 50 länder, däribland, Guatemala, Honduras, El Salvador, det europeiska frihandelsområdet, och Japan, släppa mer än 90% av handeln enligt frihandelsavtal. År 2007, under sitt första år i ämbetet, var Felipe Calderón administration kan samla stöd från oppositionen för att bli godkänd och pensions-och skattereformer. Förvaltningen passerade en åtgärd energi reform 2008, och en annan skattereform under 2009. Mexikos BNP försänkt 6,5% år 2009 som världens efterfrågan på export sjönk och tillgångspriser föll, men BNP väntas efter positiv utveckling i slutet av 2010. Förvaltningen fortfarande inför många ekonomiska utmaningar, däribland att förbättra det offentliga utbildningssystemet, förbättra infrastrukturen, modernisera arbetsrätten, och främja privata investeringar i energisektorn. Calderón har sagt att hans högsta ekonomiska prioriteringar fortfarande att minska fattigdomen och skapa arbetstillfällen. 

CIA-The World Factbook-Mexico

Mexican Stock Exchange, Mexico

  • Turkiet: Turkiets dynamiska ekonomi är en komplicerad blandning av modern industri och handel tillsammans med ett traditionellt jordbruk sektor som fortfarande står för ungefär 30% av sysselsättningen. Den har en stark och snabbt växande privata sektorn, medan tillståndet fortfarande ett stort deltagare i basindustrin, banker, transport och kommunikation, har denna roll har minskat som Turkiets privatiseringsprogram fortsätter. Den största industrisektorn textil och konfektion, som står för en tredjedel av sysselsättningen inom industrin, och det råder stark konkurrens på de internationella marknaderna med slutet av det globala kvotsystemet. Men andra sektorer, främst inom fordons-och elektronikindustrin, ökar i betydelse och har överträffat textil inom Turkiets export mix. Real BNP-tillväxt har överstigit 6% i många år, men denna starka expansion har avbrutits av kraftig nedgång i produktionen under 1994, 1999 och 2001. På grund av den globala ekonomiska villkor, sjönk BNP med en 0,9% i årstakt under 2008 och minskade med cirka 6% 2009. Inflationen sjönk till 6,5% 2009 - en 34-år låg. Trots den kraftiga ekonomiska vinster från 2002 till 07, vilket till stor del berodde förnyat intresse från investerare i tillväxtmarknader, IMF underlag, och stramare finanspolitik, har ekonomin belastas av ett stort bytesbalansunderskott och hög utlandsskuld. Ytterligare ekonomiska och rättsliga reformer och framtida EU-medlemskap förväntas fortsätta att öka utländska direktinvesteringar. Lagervärdet av utländska direktinvesteringar uppgick till mer än $ 180.000.000.000 vid årets slut 2009. Privatisering försäljningen är för närvarande närmar $ 39000000000. Olja började rinna genom Baku-Tbilisi-Ceyhan pipeline i maj 2006 markerar en viktig milstolpe som kommer att föra upp till 1 miljon fat per dag från Kaspiska till marknaden. Flera gasledningar också planeras för att flytta centralasiatisk gas till Europa via Turkiet. Under 2007 och 2008, Turkiska finansmarknaderna väderbitna betydande inrikespolitisk turbulens, inklusive turbulens utlöstes av kontroversen över valet av tidigare utrikesminister Abdullah Gül som Turkiet 11: e president och den eventuella nedläggningen av Rättvise-och utvecklingspartiet (AKP). Turkiets finansiella marknaderna och banksystemet klarat även 2009 globala finanskrisen och inte led betydande sänkningar till följd av bank-och strukturella reformer som genomförts under landets egna finansiella krisen 2001. Ekonomiska fundamenta är sunda, men den turkiska ekonomin kan stå inför flera negativa ekonomiska indikatorer i 2010 som den globala ekonomiska nedgången fortsätter att minska efterfrågan på export från Turkiet. Dessutom, Turkiets relativt stora underskottet i bytesbalansen osäkerhet som politik, balans och budgetbalans lämna ekonomin sårbar för destabiliserande förändringar i investerarnas förtroende.

CIA-The World Factbook-Turkey

Sheen´s TRADING-Turkiet

Istanbul Stock Exhange, Turkiet

  • Filippinerna: Filippinernas BNP ökade något under 1% under 2009 men ekonomin klarat den 2008-09 globala recessionen bättre än dess regionala kamrater på grund av minimala exponering för värdepapper emitterade av oroliga globala finansiella institutioner, lägre beroende av export, relativt motståndskraftig inhemska konsumtionen, som stöds av stora penningförsändelser från fyra till fem miljoner utomeuropeiska filippinska arbetstagare, och en växande business process outsourcing industrin. Den ekonomiska tillväxten i Filippinerna har i genomsnitt 4,5% per år sedan 2001, när president Macapagal-Arroyo tillträdde. Trots denna tillväxt försämrades fattigdom under den tid Macapagal-Arroyo, på grund av en hög befolkningstillväxt takt och orättvis inkomstfördelning. Macapagal-Arroyo avvärjt en finansiell kris genom att trycka på för nya intäkter åtgärder och, tills nyligen, skärpning utgifter för att behandla regeringens gäspa budgetunderskott och minska den höga skuldsättning och skuldtjänstkvoterna. Men regeringen övergav sitt 2008 balanskravet mål för att hjälpa ekonomin vädret den globala finansiella och ekonomiska stormen. Ekonomin är i flera långsiktiga utmaningar. Filippinerna måste hålla reformtempot för att komma ifatt regionala konkurrenterna, öka handeln, lindra fattigdom och förbättra möjligheterna till sysselsättning och infrastruktur. Otillräcklig skatteintäkterna kan begränsa regeringens förmåga att hantera dessa frågor.

CIA-The World Factbook-Philippines

Philippine Stock Exchange, Filippinerna
Philippine Dealing Exchange, Filippinerna

Utvecklingsland

  • Egypten: Ockuperar det nordöstra hörnet av den afrikanska kontinenten, är Egypten genomskärs av den mycket bördiga Nildalen, där de flesta ekonomiska aktiviteten äger rum. Egyptens ekonomi var starkt centraliserad under regeln om förre presidenten Gamal Abdel Nasser, men har öppnat upp betydligt under den förre presidenten Anwar El-Sadat och nuvarande presidenten Mohamed Hosni Mubarak. Kairo från 2004 till 2008 uppnås aggressivt ekonomiska reformer för att locka utländska investeringar och underlätta BNP-tillväxt. Den globala finanskrisen har mattats av, men inte stoppat, reformarbetet. Den internationella ekonomiska nedgången avtog Egyptens BNP-tillväxten till 4,7% 2009, huvudsakligen påverkar exportinriktade sektorer, inklusive tillverkning och turism, och Suezkanalen intäkter. Tillväxten i den inhemska sektorer, inklusive energi, transport, telekommunikation, detaljhandel, och konstruktion hållas den ekonomiska tillväxten falla ytterligare under 2009. Regeringen meddelade tre separata stimulanspaket mellan slutet av 2008 och slutet av 2009 totalt $ 6,3 miljarder, men det är inte klart hur mycket som spenderas. Trots hög ekonomisk tillväxt under de senaste åren, levnadsförhållanden för den genomsnittliga egyptiska förbli fattiga.

CIA-The World Factbook-Egypt

Egyptian Exchange, Egyptien

  • Indonesien: Indonesien, ett stort flerspråkig nation har klarat den globala finanskrisen relativt smidigt på grund av dess starka beroendet av inhemsk konsumtion som drivkraft för ekonomisk tillväxt. Även om ekonomin avtog markant från 6% plus tillväxttakten under 2007 och 2008, att expandera på 4% under första halvåret 2009, överträffade Indonesien sina regionala grannar och anslöt sig Kina och Indien som den enda G20 medlemmar utstationering tillväxt under krisen . Regeringen använde finanspolitiska stimulansåtgärder och penningpolitiken för att motverka effekterna av krisen och erbjuds pengar till fattiga familjer, och dessutom hjälpte kampanj utgifterna före parlaments-och presidentval i april och juli boj konsumtion. Regeringen gjort ekonomiska framsteg under den första administreringen av president Yudhoyono, införande av betydande reformer inom den finansiella sektorn, inklusive skatt och tullreformer, användning av statsskuldväxlar och kapitalmarknad utveckling och tillsyn. Indonesien skuldsättningsgrad som andel av BNP under senare år har minskat stadigt på grund av allt stabilare BNP-tillväxt och sunda offentliga förvaltning. Indonesien kämpar fortfarande med fattigdom och arbetslöshet, otillräcklig infrastruktur, korruption, ett komplext regelverk, och ojämlik resursfördelning mellan regionerna. Yudhoyono omval, med respekterade ekonomen BOEDIONO som sin vicepresident, föreslår betydande kontinuitet i den ekonomiska politiken, även i början av sin tid har tagit skada av korruptionsskandaler. Regeringen i 2010 står inför den pågående utmaningen att förbättra Indonesiens otillräcklig infrastruktur för att undanröja hinder för ekonomisk tillväxt, samtidigt som klimatförändringen och anpassningsbehov, särskilt när det gäller att bevara Indonesiens skogar och torvmarker.  

CIA-The World Factbook-Indonesia

Sheen´s TRADING-Indonesien

Indonesia Stock Exchange, Indonesien

  • Iran: Irans ekonomi präglas av en ineffektiva offentliga sektorn, beroende av oljan, som står för huvuddelen av statens inkomster, och statist politik, som skapar stora störningar i hela systemet. Mest ekonomisk verksamhet kontrolleras av staten. Näringsidkande är vanligtvis begränsad till små verkstäder, jordbruk och tjänster. Priskontroller, subventioner och andra stela tynga ekonomin och undergräver möjligheterna för privata-tillväxt. Betydande informella marknadsaktivitet blomstrar. Lagstiftaren antog nyligen president Mahmud Ahmadi-Nejad proposition att minska subventionerna, särskilt på livsmedel och energi. Lagförslaget skulle avskaffa subventionerna - som gynnar Irans över-och medelklass mest - under tre till fem år och ersätta dem med kontanta betalningar till Irans lägre klasserna. Detta är den mest omfattande ekonomiska reformer sedan regeringen förhöjda bensin ransonering under 2007. Emellertid var förra regeringen-ledda ansträngningarna att reformera subventioner - som under 1990-talet förre presidenten Hashemi Rafsanjani - mötte hårt motstånd och våldsamma protester. Höga oljepriser under de senaste åren få Iran att kraftigt öka sina exportinkomster och samla nästan $ 100 miljarder euro i valutareserven. Men med Irans olja exportpris från mars till december 2009 i genomsnitt bara $ 55 per fat och med en lätt nedgång i oljeproduktionen under de senaste fyra åren är den iranska regeringen inför budgetrestriktioner, och Irans valutareserven sjunkit till $ 81000000000 i slutet 2009. Teheran formulerat sin 2009 års budget att förutse lägre oljepriser och minskat några utgifter. Även om inflationen har sjunkit avsevärt på grund av lägre oljepriser fortsätter Iran att drabbas av tvåsiffriga arbetslöshet och undersysselsättning. Brist på sysselsättning bland Irans utbildade ungdomar har övertygat många att söka jobb utomlands, vilket resulterar i en betydande "brain drain".

CIA-The World Factbook-Iran

Tehran Stock Exchange, Iran

  • Pakistan: Pakistan, en fattig och underutvecklad land har drabbats av årtionden av interna politiska tvister och låga nivåer av utländska investeringar. Mellan 2001-07 minskade emellertid fattigdomen med 10%, som Islamabad stadigt upp utvecklingsutgifter. Mellan 2004-07, BNP-tillväxten i 5-8% sortimentet sporrade av vinster i industri-och tjänstesektorerna - trots kraftig el brister - men tillväxten avtog under 2008-09 och arbetslösheten ökade. Inflationen är fortfarande överst oro bland allmänheten, hoppa från 7,7% 2007 till 20,3% 2008 och 14,2% år 2009. Dessutom har den pakistanska rupier skrivs sedan 2007 som ett resultat av politisk och ekonomisk instabilitet. Regeringen enades om att ett IMF beredskap i november 2008 som svar på en betalningsbalanskris, men under 2009 sitt konto stärkas och utländsk valuta stabiliserats reserver - till stor del på grund av lägre oljepriser och penningförsändelser spela in från arbetstagare utomlands. Textil står för merparten av Pakistans exportinkomster, men Pakistans misslyckande att utvidga en livskraftig export bas för andra tillverkare har lämnat landet sårbart för förändringar i efterfrågan i världen. Andra långsiktiga utmaningar inkluderar öka investeringarna i utbildning, hälsovård och elproduktion och minska beroendet av utländska givare.

CIA-The World Factbook-Pakistan

Islamabad Stock Exchange, Pakistan
Karachi Stock Exchange, Pakistan
Lahore Stock Exchange, Pakistan

  • Nigeria: Oljerika Nigeria, långa linkade av politisk instabilitet, korruption, bristande infrastruktur och dåliga makroekonomiska förvaltningen har genomfört ett flertal reformer under det senaste årtiondet. Nigerias före detta militära ledare misslyckats med att diversifiera ekonomin bort från sin overdependence på den kapitalintensiva olja, som står för 95% av utländsk valuta och ca 80% av de offentliga intäkterna. Efter undertecknandet av ett IMF: s stand-by-avtal i augusti 2000 erhöll Nigeria en skuldsanering mycket av Parisklubben och en $ 1000000000 kredit från IMF, både beroende av ekonomiska reformer. Nigeria drog ur sitt IMF-program i april 2002, efter att ha misslyckats att möta utgifter och växelkursmål, vilket gör det berättigat till ytterligare skuldavskrivningar från Parisklubben. Sedan 2008 har regeringen börjat visa den politiska viljan att genomföra de marknadsorienterade reformer som krävs av IMF, som till exempel att modernisera bankväsendet, för att stävja inflationen genom att blockera överdrivna lönekrav, och att lösa regionala tvister om fördelningen av inkomster från oljeindustrin. År 2003 började regeringen avreglering bränslepriserna meddelade privatiseringen av landets fyra oljeraffinaderier, och väckte National Economic Empowerment-strategi för utveckling av ett inhemskt konstruerade och kör programmet bygger på IMF: s fattigdomsminskning och ökad tillväxt för skatte-och penningpolitik förvaltning. I november 2005 vann Abuja Parisklubben godkännande för en skuldlättnad del som elimineras $ 18000000000 av skulder i utbyte för 12 USD miljarder euro i betalningar - ett paket värt $ 30 miljarder Nigerias totala $ 37000000000 utlandsskuld. Affären ämnen Nigeria stränga IMF recensioner. Stor del bygger på ökad oljeexport och hög global priser råolja steg BNP kraftigt under 2007-09. Ordförande Yar'Adua har lovat att fortsätta de ekonomiska reformerna av hans föregångare med tonvikt på förbättringar av infrastruktur. Infrastruktur är det största hindret för tillväxt. Regeringen arbetar mot utveckling av starkare offentlig-privata partnerskap för el och vägar

CIA-The World Factbook-Nigeria

The Nigerian Stock Exchange, Nigeria

  • Vietnam: Vietnam är ett tätbefolkat utvecklingsland som under de senaste 30 åren har varit tvungen att återhämta sig från härjningar av krig, förlust av ekonomiskt stöd från det gamla Sovjetblocket, och stelheten i en planekonomi. Vietnamesiska myndigheterna har bekräftat sitt åtagande att ekonomisk liberalisering och internationell integration. De har flyttat för att genomföra de strukturreformer som behövs för att modernisera ekonomin och tillverka mera konkurrenskraftiga export-industrier. Vietnam gick med i WTO i januari 2007 efter mer än en tio år lång förhandlingsprocess. WTO-medlemskapet har lämnat Vietnam ett ankare på den globala marknaden och stärkt den inhemska ekonomiska reformprocessen. Jordbrukets andel av ekonomisk produktion har fortsatt att sjunka från cirka 25% år 2000 till cirka 21% 2009. Djup fattigdom har minskat betydligt och Vietnam arbetar för att skapa jobb för att möta den utmaning som en arbetskraft som växer med mer än en miljon människor varje år. Den globala recessionen har skadat Vietnams exportinriktad ekonomi och BNP ökade mindre än 7% per år i genomsnitt under det senaste decenniet. Under 2009 föll nästan 10% från år till år, vilket föranledde regeringen att överväga anpassningar av taxorna för att begränsa underskottet i handelsbalansen. Regeringen har använt stimulans utgifter, inklusive en subventionerad låneprogram för att hjälpa ekonomin genom den globala finanskrisen, och utländska givare har lovat $ 8000000000 i nya utvecklingsstöd för 2010. Inhemska investeringar ökade med 16% medan begåtts utländska direktinvesteringarna föll 70%, en hastig minskning efter fem år av tillväxt. Trots den svagare ekonomin, bytesbalansen och dämpade utländska investeringar miljö innebär Vietnams lyckades valuta, dong, inför pressa igenom 2009, vilket regeringen att devalvera den med mer än 5% i december.

CIA-The World Factbook-Vietnam

Hochiminh Stock Exchange, Vietnam
Hanoi Stock Exchange, Vietnam

  • Bangladesh: Ekonomin har vuxit 5-6% per år sedan 1996, trots politisk instabilitet, dålig infrastruktur, korruption, otillräcklig strömförsörjning, och långsamt genomförande av ekonomiska reformer. Bangladesh är ett fattigt, överbefolkat och ineffektivt styrd nation. Trots att mer än hälften av BNP genereras genom tjänstesektorn, är cirka 45% av Bangladesh anställda inom jordbrukssektorn, med ris som den enda mest viktigaste produkt. Bangladesh tillväxt var motståndskraftig under 2008-09 globala finanskrisen och lågkonjunkturen.

CIA-The World Factbook-Bangladesh

Chittagong Stock Exchange, Bangladesh
Dhaka Stock Exchange, Bangladesh

En titt på N-11

De sammansatta prognoserna av Goldman Sachs, slår fast att 2050 kommer de största ekonomierna vara väldigt olika dagens.

Kina skulle bli största ekonomin, följt av USA, Indien, Japan och Brasilien.

Mexico skulle bli den sjätte största ekonomin, något före Ryssland. Men Ryssland skulle vara rikaste BRIK nationen räknat i BNP per person.

Den stora frågan är om N-11 kan fortsätta att växa som Goldman Sachs prognoser kartlägger. I den ursprungliga prognoserna hävdade Goldman Sachs att få förutsättningar för tillväxt och hålla dem där var kritiska för att det scenario som beskrivits skulle inträffa.

 

  

Goldman Sachs har utvecklat ett Betyg (GES) som syftar till att sammanfatta den övergripande miljön i en ekonomi, som betonar dimensioner som är viktiga för ekonomisk tillväxt. Med stöd av den omfattande forskningen om faktorer av ekonomisk tillväxt, har Goldman Sachs konstruerat GES av 13 delindex, som kan delas in i fem huvudområden:

■ Den makroekonomiska stabiliteten
Inflationen, de offentliga finanserna; utlandsskuld
■ makroekonomiska förhållanden
Investeringsnivå, öppenhet i ekonomin
■ tekniska kapaciteten
Penetration av persondatorer, mobiltelefoner, internet
■ Humankapital
Utbildning, förväntad livslängd
■ Politiska villkor
Politisk stabilitet, rättssäkerhet, korruption

Betyget är på en skala 0-10.

GES är konsekvent inom länder och kan lätt uppdateras över tiden och är baserad på faktiska bevis.

Den grundläggande idén är att en stark tillväxt uppnås bäst med en stabil och öppen ekonomi, sunda investeringar, teknikens iförande, en frisk och välutbildad arbetskraft, och en säker och regelbaserad politisk miljö.

 

Goldman Sachs-BEYOND THE BRICS: A LOOK AT THE .NEXT 11

Global Economics Paper No.134 How Solid are the BRICs Goldman Sachs

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.