Pang Da tänker sälja Saab från 50 försäljningsställen

 

Saabs nya kinesiska partner Pang Da tänker sälja Saab från 50 försäljningsställen i Kina i år och har som mål att få ut 10 000 importerade Saabar på den kinesiska marknaden före 2012.

Det säger Wang Yin, Pang Das styrelsesekreterare till nyhetsbyrån Reuters på torsdagen.

Försäljningen sker via ett joint venture mellan Spyker Cars och en kinesisk partner.

Inom två år ska man också tillverka Saabbilar i Kina, enligt Wang Yin.

Beskedet från Wang Yin är det första direkt från Pang Da om hur man ska hantera de bilar som man köper från Saab. I första skedet handlar det om bilar för 30 miljoner euro och senare, om affären slutförs, köp för ytterligare 15 miljoner euro inom 30 dagar.

Målet med tillverkning inom två år är villkorat till en rad faktorer, inklusive den att myndigheterna måste ge klartecken, enligt Wang Yin.

De 50 butiker som Wang Yin talar om ska enbart handla med Saab. Företaget säljer även en rad andra märken, bland annat Volvo i sju av sina över många hundra bilhallar.

Pang Da, med bas i Tangshan norr om Peking, har enligt Reuters 926 försäljningsställen där man säljer 83 märken. Man har också ett specialavtal med Subaru som säljs i 102 butiker.

Pang Da ska enligt företaget öppna cirka 400 bilhallar i år, framför allt i mindre städer i mellersta, västra och centrala Kina.

Oavsett planerna med Spyker och tillverkning av Saab, så kommer Pang Da att fokusera på försäljning, snarare än tillverkning, uppger Wang Yin.

Det kinesiska beskedet att man tänker sälja 10 000 importerade Saabar i år, bör ge en hel del jobb i Trollhättan.

Pang Da har redan betalat 30 miljoner euro till Saab och för det får de, enligt Victor Mullers beräkningar vid en pressträff härom dagen, cirka 1 300 bilar.

Till det kommer bilar för ytterligare 15 miljoner euro inom 30 dagar om Pang Da väljer att gå vidare med Saab. Är prisnivån densamma för fortsättningen innebär det att det behövs ytterligare cirka 8 000 bilar för 180 miljoner euro för att nå Pang Das slutmål 10 000 sålda Saabar i Kina 2011.

Saab lovar snabb start

Saab har lovat sina nya långivare, kinesiska Pang Da, att komma igång med produktionen inom en vecka. När Trollhättefabriken bygger bilar igen, kommer ett team från Pang Da till Sverige.

Det säger Pandags grundare och koncernchef Pang Qing Hua, i en intervju med den kinesiska webbtidningen Auto Sohu.

Hittills har egentligen bara Pang Da lånat ut 30 miljoner euro till Saabs ägare Spyker, mot en leverans på 1 300 Saab-bilar till den kinesiska marknaden. Mycket återstår sedan att göra.

Inom tre månader skall parterna ha bildat ett gemensamt försäljningsbolag. Under 2011 skall de även bilda ett bolag för tillverkning av Saab i Kina. Tillverkningen skall sedan vara igång inom två år.

- Men, säger Pang Qing Hua, nästa steg i våra investeringar avgörs av rapporterna från vårt team. Om inte teamets rapport motsvarar våra förväntningar, då har Pang Da rätt att lägga ned vidare investeringsplaner.

Pang Qing Hua nämner bland annat det kinesiska ministeriet, Nationella utvecklings- och reformkommissionen (NDRC).

- Om vårt team rapporterar att Saab fullföljt sina löften, kommer vi att ansöka hos NDRC om ett godkännande för att starta tillverkning i Kina, säger han.

Sedan skall Pang Da finna en lokal partner. Tillsammans skall de så bygga en Saabfabrik.

Men Pang Da har då en del hinder att passera. Företaget är privat, och inte statligt eller regionalt, vilket sätter det i strykklass en aning. Dessutom har kinesiska myndigheter uppmanat de större (statliga) biltillverkarna att bidra till en strukturomvandling av Kinas bilindustri. Enligt kinesiska staten finns det i dag allt för många små och finansiellt svaga inhemska bilproducenter.

Pang Da kan, enligt kinesiska media, kräva tillbaka de 30 miljoner euro, som man skickade till Spyker i tisdags, om affären inte fullföljs under året.

- De behöver pengar, vi behöver en produkt att sälja, säger Pang Qing Hua i intervjun.

Men Pang Da har redan bilar att sälja. I fjol sålde man 470 000 bilar och omsatte motsvarande 52 miljarder kronor. Av intervjun hos Auto Sohu framgår att Pang Da vill komma gång med biltillverkning i Kina.

- Biltillverkare har en starkare röst i Kina i dag än vad försäljningsföretagen har. Om vi inte får igång en strategisk produktionsplan, kommer vi att tryckas ut ur marknaden av biltillverkarna, säger Pang Qing Hua.

Pang Da har ett flerårigt samarbete med japanska Subaru på den kinesiska marknaden. Men hittills tillverkas inte en enda Subaru i Kina.

- Jag tror att Saab är i ett bättre läger än Subaru var. Så snart de (Saab) kan se att bilköpare väntar på att få sina bilar levererade kommer de att tillverka ännu snabbare.

Den svenska regeringen har också erbjudit stöd till Saab, enligt Pang Qing Hua. Vad han riktigt syftar på är dock oklart.

- Jag tror att vår risk är väldigt liten, säger Pang Das koncernchef till tidningen Auto Sohu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.