Warren Buffett: Beskatta mig hårdare

Warren Buffett känner sig gäckad. USA:s ledare har bett folket om ”kollektiva uppoffringar”. Men ingen har bett finansmannen eller hans superrika vänner att dra ett strå till den fallande stacken.

”Våra ledare har frågat efter ”gemensamma uppoffringar”. Men när de frågade så skonades jag. Kollade med mina mega-rika vänner för att se vilket lidande som väntade dem. Men även de har lämnats orörda”, skriver finansgurun Warren Buffett i en ledare i tidningen New York Times.

Buffett ifrågasätter varför Kongressen som trots grovt budgetunderskott inte talar om att höja skatterna i landet. Det gäller särskilt kapitalskatten som i USA endast uppgår till 15 procent.

”Förra året uppgick min taxerade inkomst till 6 938 744 dollar. Det kanske låter som mycket pengar. Men jag betalade endast 17,4 procent i skatt, vilket var den lägsta procentsatsen bland de 20 personer jag jobbar med på kontoret. Deras skattebörda varierade från 33 procent till 41 procent vilket ger ett snitt på 36 procent.”

För om man tjänar pengar med pengar i USA, som Warren Buffett och hans förmögna vänner gör, så betalar man mycket mindre i skatt än de som har en lönebaserad inkomst.

Snart inleder tolv Kongressledamöter en särskild utredning som ska visa hur budgetunderskottet ska minska med 1,5 biljoner dollar över tio års tid.

Warren Buffett föreslår att åtminstone de drygt 230 000 hushåll som har inkomster på mer än en miljon dollar i USA borde beskattas hårdare än vad de gör idag.

”Allt för länge har en miljardärsvänlig Kongress jollrat med mig och mina vänner. Det är dags för vår regering att bli seriösa angående delade uppoffringar”, skriver Buffett.

Warren Buffet är ordförande och koncernchef på Berkshire Hathaway.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.