Ja till Saabs rekonstruktion

Publicerad:2011-09-21

Hovrätten säger ja till Saab Automobiles ansökan om rekonstruktion, står det klart på onsdagseftermiddagen. Därmed ger den högre instansen Vänersborgs tingsrätt bakläxa.

Hovrätten anser visserligen att det finns anledning att ifrågasätta om det föreligger förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion av bolagen, men att prövningen ska inriktas på om det finns förutsättningar för om en rekonstrukion över huvud taget kan lyckas.

För att avgöra detta behövs en mer grundlig utredning och man kan därför inte säga att syftet med med en rekonstruktion inte kan uppnås. Därför anser domstolen att förutsättningarna för att en rekonstruktion är uppfyllda.

Beslutet betyder att företagsrekonstruktion ska inledas för Saab Automobile och dotterbolagen Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools och att tingsrätten ska utse en rekonstruktör.

Hovrätten var dock inte enig i sitt beslut. En av domarna, hovrättspresidenten Gunnel Wennberg, har anmält skiljaktig mening. 

För snart två veckor sedan sa tingsrätten nej till Saabs rekonstruktionsansökan, men nu ger alltså hovrätten grönt ljus för en rekonstruktion av den krisande biltillverkaren.

Att rekonstruktionsansökan nu är godkänd betyder att Saab kan undanröja konkurshoten från fackförbunden Unionen, Ledarna och IF Metall samt från den japanska underleverantören Takata-Petri som också har begärt Saab i konkurs. Den första konkursförhandlingen är satt till den 26 september, men Saab kan nu begära att konkursansökningarna blir vilande.

Att rekonstruktionen nu har fått grönt ljus betyder att de anställda kan få sina uteblivna löner utbetalda via den statliga lönegarantin.

”Den statliga lönegarantin träder in i princip omedelbart. Det handlar troligtvis om 3-5 dagar innan de anställda kan få betalt”, säger Martin Wästfelt, chefsjurist på Unionen, till di.se.

Den statliga lönegarantin kommer enligt honom att täcka både den uteblivna augustilönen och septemberlönen. Men den statliga lönegarantin är bara ett lån som Saab sedan måste betala tillbaka. Saab och Länsstyrelsen i Västra Götaland tvistar fortfarande om 111 miljoner kronor som var en del av den statliga lönegarantin vid Saabs förra rekonstruktion 2009.

Under en rekonstruktion blir Saab skyddat mot utmätning och konkurs, och vinner tid för att hitta lösningar på likviditetsproblemen.

I samband med en rekonstruktion måste Saab kortsiktigt tillföras minst cirka 2,5 miljarder kronor, har källor tidigare uppgett till Dagens industri – pengar som väntas komma från de kinesiska intressenterna Pang Da och Youngman. Men på längre sikt krävs investeringar på det dubbla för att underleverantörerna ska återuppta leveranserna, har samma källor hävdat.

Saabs förhoppning är att Pang Das och Youngmans initiala investering på cirka 2,2 miljarder kronor ska godkännas av Kinas mäktiga myndighet NDRC den 14 oktober.

Men redan i slutet av veckan har Youngman lovat att föra över ett förskott till Saab motsvarande omkring 640 miljoner kronor – och den utbetalningen kräver inte samma process enligt Saab.

”Den bryggfinansiering vi behöver för att genomföra rekonstruktionen, som vi har kommit överens med Youngman om, den behöver inte NDRC:s godkännande”, sa Saabs affärsutvecklingschef Martin Larsson till di.se i fredags.

I en rekonstruktion, som syftar till att göra bolaget ”friskt” ses hela verksamheten över, alltifrån att avyttra tillgångar till att krympa utgifter och personalstyrka om det behövs. Vid Saabs senaste rekonstruktion 2009 fick omkring 700 anställda lämna Saab.

En rekonstruktion har välkomnats av underleverantörernas branschorganisationer FKG och Clepa, eftersom underleverantörerna vid en konkurs riskerar att stå helt utan betalning. Vid en rekonstruktion kommer Saab sannolikt att förhandla med underleverantörerna om en nedskrivning av skulderna.

Saab har, enligt egna uppgifter, leverantörsskulder på 150 miljoner euro, motsvarande omkring 1,4 miljarder kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.